Cum se scrie o carte
după Petre Ghelmez
Odată, Măgărușul a hotărât să scrie o carte. Adică să fie autorul și să scrie întâmplările trătite chiar de el.
Ușor de zis, greu de făcut. Sunetele, culorile, imaginile veneau de-a valma, fără înțeles. Măcar de-aș găsi un titlu! Daaaa, să se cheme Întâmplările măgărușului.
Consumase multă cerneală, stiloul se tocise până când cartea a fost gata.
A trimis-o la o editură și a tot așteptat.
Într-o zi a fost anunțat că mâine va fi lansarea.
- La ce oră e lansarea aceasta? Parcă ar fi o rachetă, nu alta.
- Da ce, o carte nu e un fel de rachetă?
- Chiar așa, o rachetă către cosmosul sufletului omenesc, zise Mag, tatăl Măgărușului.
Textul de mai sus este extras din... COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, manualul pentru clasa a II-a, editura INTUITEXT, ediția 2014, aprobat de Ministerul Educației Naționale!
Acum câteva zile tencuiam niște pereți. Apare nevastă-mea cu întrebarea: "Ce înțelegi prin rachetă către cosmosul sufletului omenesc?". Rămân mască. Și-mi povestește porcăria de mai sus.
Săracii copii. Au de învățat din textele astea. În primul rând, măgarii se apucă de scris cărți. Probabil sunt angajați la editura care a publicat minugnea asta. Alți măgari au aprobat textul. Și mai nasol. Cât despre autor... Lipsă cruntă de imaginație. Își fac copiii idei greșite. Cum ține măgarul stiloul? Că doar are copite, nu degete...
Trecerea de la persoana a III-a la persoana I este total aiurea. Apoi a mai și consumat cerneala, ba chiar a nenorocit și stiloul. Acum copii se vor gândi să nu mai scrie așa mult, că doar se va toci stiloul, nu? Ce bătaie și-ar lua de la părinți (da, în satul în care stau acum, bătaia e ruptă din rai).
Apare și al doilea dobitoc inteligent, în persoana tatălui măgarului. Între cei doi se înfiripă o discuție plină de aberații inteligență și totuși prost scrisă. Greu să-ți dai seama cine pune prima întrebare. Răspunsul pare a veni de la același personaj, asta dacă nu cumva cel de-al doilea personaj nu este telepat.
Din aceeași poveste idioată, elevul trebuie să învețe și așezarea în pagină a textului. Faptul că la ultimul dialog este un spațiu mai mare între liniuță și primul cuvânt, poate sugera copilului că așa se marchează un răspuns mai inteligent, plin de metafore și conținut filozofic.
Nevastă-mea către ăla mic:
- Ce înțelegi prin rachetă către cosmosul sufletului omenesc?
Fi-miu, 8 ani:
- Cum se duce o rachetă în suflet?
Constat că mai sunt și alții care dezbat problema pe brainly.ro:
Manualele de azi sunt prost făcute și depășesc, pe alocuri, nivelul de cunoștințe al copiilor
RăspundețiȘtergere