11.09.2012

Inventivitate românească...

... sau Cum își taie unii craca de sub picioare.

   A fost odată ca niciodată un site care s-a lansat în jur de anul 2000 și care-și propunea să vină gratuit în ajutorul românilor care vor să-și vândă vechiturile fără să meargă în talcioc. Evident, au fost destui care și-au făcut conturi la vremea respectivă.
   Recent, proprietarii site-ului au considerat că nu le mai ajung banii încasați din reclamele afișate. Și au introdus ei frumușel o sumedenie de taxe, evident, fără să notifice clienții. Unii se plâng că s-au trezit datori fără știința lor. Astfel, postarea unui articol obișnuit pe site costă un eurocent, iar comisionul uzual pentru finalizarea tranzacției este de 2,8% - pentru vânzător, cumpărătorul nu plătește nimic. Mai sunt și taxe mai "speciale" pentru vânzările auto sau imobiliare, precum și costuri adiționale pentru promovarea licitațiilor.
   Desigur, au implementat și un set de reguli stranii, orientate tocmai împotriva celor de la care își încasează comisioanele. Astfel, orice neavenit își poate face un cont, licitează (adică comandă) un produs fără a citi condițiile de livrare sau plată, apoi se face că plouă. Okazii.ro, că despre ei este vorba, își încasează comisionul pe loc, urmând ca păgubitul să-și repună produsul la vânzare (sper că au remediat buba și nu mai tarifează încă o dată vânzătorul) și să completeze un formular pentru returnarea comisionului. Dacă se strâng mai mult de 5 astfel de formulare, site-ul le anulează pe toate și te pune să le completezi din nou, întrucât "depășești media de cereri" a sitului. Uneori trece mai bine de o săptămână până la sosirea acestei notificări de anulare a cererilor, astfel încât vânzătorul trebuie să-și amintească cine a comandat și de ce nu s-a finalizat tranzacția.
   Întrucât au un sistem de calificative (ăsta e un lucru bun), același ciumpalac poate să-ți ardă și un calificativ negativ care te va face neserios în fața altor potențiali clienți. Uneori licitează chiar competitorii, doar așa, pentru epuizarea stocurilor concurenței (care duce la închiderea licitației respective - produsul nu mai este vizibil pe site) sau pentru calificativele negative. Este ușor să-ți creezi un cont folosind o cartelă de hohă ca, mai apoi, să-ți ataci competitorii. În final va trebui să-i suni, să stai juma' de oră la telefon, să expui problema și să te rogi de ei să anuleze calificativul negativ. Dar procentajul de pozitive scade, pentru că este calculat la totalul calificativelor.
   Deși în regulament scrie clar că aceste calificative se dau între utilizatori, totuși, 2 paragrafe mai jos constați că-ți poți lua calificative negative de la sistemul informatic. De exemplu pui un produs, la care nu ai un preț clar, în sistem de licitație. Adică pui 5 lei urmând să-l vinzi ăluia care licitează mai mult în următoarele 30 de zile. Există un preț minim sub care nu ești dispus să vinzi produsul, un preț la care se poate vinde instant, dar și un preț "bliț" parcă-i zicea, care, odată depășit la finalul celor 30 de zile, permite închiderea licitației. Ei bine, ești OBLIGAT să vinzi exclusiv prin situl lor, întrucât, dacă închizi licitația nefinalizată, primești automat un calificativ negativ.
   Cam la fel stă treaba și cu vânzarea la preț fix. Pui 3 produse pe site, vinzi 2 prin alt site și, dacă nu ai apucat să-ți modifici cantitatea, cumpărătorul îți poate arde un negativ și mai pierzi și comisionul (2,8%) deoarece ăsta se returnează numai dacă tranzacția nu se încheie din vina exclusivă a cumpărătorului.
   Colac peste pupăză, la 3 abateri de la regulamentul ciocolatiu, ți se suspendă contul definitiv. Încă nu știu care este politica lor de rambursare a sumei din sold. Hai să vedem cam în ce constă unele abateri sancționate abuziv. Dacă pui 10 produse identice ca preț dar cu mici diferențe constructive - reprezintă abatere. Dacă-ți scapă un link (am pățit-o când am postat un telefon, în caracteristici era un link la gsmarena) chiar dacă nu indică un site concurent - abatere. Dacă îți scapă o poză pe care este vreo adresă de site - iar abatere. Dacă ai flecuștețe ieftine la vânzare, ești suspect că vrei să-i fraudezi. Vânzătorii cu contul suspendat permanent mai au soluția deschiderii altor conturi care rămân valabile până când le suspendă Okazii pentru neplată.
   Au mai implementat Garanția Okazii. Ca vânzător, trebuie să declari contul din bancă, activezi opțiunea, trimiți produsul (neapărat prin curier, nu prin Poșta Română) către cumpărător. Cumpărătorul, dacă vrea, plătește la Okazii urmând ca Okazii să-ți vireze banii în cont (niște comisioane suplimentare). Dacă nu vrea, poate declara că a primit un colet cu știuleți de porumb, nu mai plătește nimic iar tu îți iei o mare țeapă. Deci Garanția Okazii este, așa cum sună și numele, o garanție pentru ei și pentru client (și pe el îl costă mai mult, că de, e prin curier), nicidecum pentru vânzător.
   Există și Daily Deals, o altă opțiune prin care marfa e musai să fie trimisă prin gratuit prin curier (nu cu Poșta). Iar sistemul îți propune chestia asta pentru produsele ieftine. În acest caz, poți mări prețul cu 33 lei (cât costă un curierat ieftin cu ramburs) iar Okazii e în culmea fericirii pentru comisionul suplimentar de 2,8% din cei 33 lei (aproape un leu).
   Trăgând linie și adunând, tu (adică vânzătorul) plătești, tu ești vinovat, tu ai numai obligații. Dar nu se gândesc că acel comision este cam unic... După ce am cumpărat o țigară electronică de la un individ, am devenit client fidel de cartușe cu lichid fără să mai licitez în okaziile lu' pește. Am mai luat de la un alt tip lichid la sticluță și am continuat să iau de la el tot fără să mai licitez.
   În prezent Okazii.ro s-a transformat într-un soi de Mall virtual cu o grămadă de mici magazine. Ca idee, probabil că este mai eficient, din punct de vedere economic, să-ți faci un cont la ei și să începi să vinzi pe loc (au mulți vizitatori) decât să-ți deschizi un site propriu (domeniu, hosting, programare, promovare - costă timp și bani).
   Șistemul informatic contribuie și el din plin la nemulțumirea utilizatorilor. Uneori, după update-uri sau la repostarea licitațiilor, se pierd date sau se schimbă formatarea anunțurilor. Dar cea mai tare fază rămâne "alterarea" adresei de email care nu poate fi reparată decât prin schimbarea emailului de către utilizator. Adică sistemul face nu-știu-ce adresei, astfel încât nu mai primești emailuri cu întrebările clienților sau cu tranzacțiile încheiate, ci numai emailurile promoționale Okazii.ro. Când încerci să te loghezi, sistemului îi pare rău pentru inconvenient și te pune să reconfirmi adresa de email. Degeaba suni la suport, ți se spune că nu au ce face, că tu ești de vină că ai marcat ca SPAM emailurile de la ei, și că trebuie să pui o altă adresă. Dar să nu faceți prostia de a pune un alias pentru că dacă veți avea probleme (și sigur veți avea), ei nu vor recunoaște emailurile decât dacă sunt trimise de la adresa declarată în sistem.
   Da, mai există și alternative gratuite la Okazii.ro. De pildă Mercador, Tocmai, OLX, MicaPublicitate.adevarul.ro, Piata-AZ, etc. Mai sunt și o sumedenie de forumuri unde poți vinde, gen SoftPedia sau ComputerGames. Dar au un mare dezavantaj: lipsa calificativelor. Chiar dacă implementează un sistem de calificative, fiind servicii gratuite, nimic nu împiedică țeparii să-și facă conturi multiple ca apoi să-și acorde calificative între multiplele conturi. Chiar și pe Okazii sunt astfel de țepari dispuși să sacrifice câțiva euro pentru o lovitură de câteva sute.
   Nu voi discuta aici dezavantajele alternativelor enumerate mai sus (au o grămadă de lipsuri, dar nu vreau să le dau idei), rămâne deschisă cererea de alternative inteligente. Unii speră în venirea Ebay-ului în România... probabil că vor cumpăra Okazii și vor păstra câte ceva din neajunsuri.

   Până acum am discutat de alternativa titlului acestui post. Să revenim la inventivitate. Ce face românul ca să nu plătească? Găsește alternative gratuite, leagă cu sârmă, lipește cu scotch, mai pe scurt face românisme.
   Astfel, românii transformă un serviciu gratuit de socializare într-un mediu de afaceri. Poate nu multă lume a auzit de Google+ sau de Picasa. Ei bine, românii au început sa vândă produse prin Picasa care, inițial, a fost făcut pentru socializare și foto-sharing. Am mai văzut pe Facebook pagini de companii sau întreprinzători care-și promovează produsele (culmea, făcând concurență reclamelor plătite), dar Facebook are și suport pentru așa ceva. Ai unde să pui date de contact, texte de prezentare, etc.
   La Picasa poți pune doar poze cu o scurtă prezentare și, eventual, prețul. Mai departe nu-ți rămâne decât să popularizezi respectivele poze prin intermediul Google+ și să discuți cu clienții prin comentariile de la poze. Probabil că și pe Facebook se poate face la fel, numai că acolo este ceva mai dificil să ștergi vreo poză. Habar nu aveam de această inițiativă până acum câteva zile când mi-a trimis cumnată-mea un email cu un link către un asemenea vânzător (galerie de poze, mai exact).
   Sistemul se poate utiliza relativ ușor pentru cumpărători: deschizi Picasa Web Albums (http://www.picasaweb.com) și scrii la Search, în dreapta sus, ce anume cauți. Te uiți cu atenție la poze și, dacă găsești ce-ți place, trimiți un soi de rezervare folosind comentariile pozei.
   Desigur, sistemul nefiind făcut pentru așa ceva, sunt și dezavantaje. Textele de sub poze apar pe o singură linie. Nu poți pune un text de prezentare (da, știu, poți pune o poză în care să scrii, dar e dificil de modificat). Probabil, dacă s-ar bunghi Google care-i mișcarea, ar intra și ei pe piață cu GOOkaziile lor...


BRAVO RONI! Google, ia și învață!



loading...